سال میلادی جدید، به رنگ شجاعت است

از رنگ سال ۲۰۲۳ چه می‌دانید؟

از رنگ سال ۲۰۲۳ چه می‌دانید؟

رسانه قطبنمارنگ سال ۲۰۲۳ معرفی شد؛ موسسه رنگ پنتون (Pantone)، که از سال ۲۰۰۰ میلادی هر سال یک رنگ را به‌عنوان رنگ سال اعلام می‌کند، Viva Magenta 18-750 را به‌عنوان رنگ سال ۲۰۲۳ میلادی انتخاب کرده است.

 Viva Magenta رنگ قرمز متمایل به زرشکی است که تعادلی بین رنگ‌های گرم و سرد ایجاد می‌کند. موسسه پنتون، این رنگ را سایه‌ای توصیف کرده است که ریشه در طبیعت داشته و از خانواده رنگ قرمز و بیانگر سیگنال جدیدی از قدرت است و آن را یک سایه غیرمتعارف در یک زمان غیرمعمولی نامیده است. در گزارش موسسه پنتون آمده است: «پس از ۳ سال دست‌وپنجه نرم کردن با یک بیماری همه‌گیر، جنگ، اقتصاد ناپایدار، ناآرامی‌های اجتماعی، مشکلات زنجیره تامین و تغییرات آب‌وهوایی ما نیاز به بهبود داریم. باید انگیزه‌ای برای ادامه پیدا کنیم؛ Viva Magenta ما را با قدرت و لطف در برگرفته و به‌سوی جهان پرشوری روانه می‌کند که آرزویش را داشتیم.»

در توصیف این رنگ آمده است: «Viva Magenta شجاع و نترس است؛ رنگی پرجنب‌وجوش که شور و نشاط آن بزمی شاد و خوش‌بینانه را ترویج کرده و داستانی نو روایت می‌کند. این رنگ از هر کسی با شور زندگی و روحیه سرکش استقبال می‌کند.»

لوری پرسمن، معاون پنتون، هدف از اعلام رنگ سال را برجسته کردن رابطه بین رنگ و فرهنگ عنوان کرده و می‌گوید رنگ‌های سال به این دلیل انتخاب می‌شوند که فرهنگ جهانی را در یک لحظه خاص از زمان منعکس می‌کنند. در فرآیند انتخاب رنگ سال از صنایع تفریحی و مسافرتی گرفته تا فناوری‌ها، رویدادهای فرهنگی و شرایط اجتماعی-اقتصادی، تحلیل و پیش‌بینی روندها در نظر گرفته می‌‎شود.

کارشناسان این موسسه برای انتخاب رنگ سال ۲۰۲۳ میلادی قدردانی و آگاهی فزاینده از طبیعت و بازگشت به‌سوی آب‌وهوای پاک، مواد طبیعی ارگانیک و توجه به گرمایش زمین و توسعه پایدار را در نظر گرفته و می‌گویند: «مردم پس از تجربه بیماری همه‌گیر، گیاهان و گل‌های بیشتری را به خانه‌های خود آورده، از تفریحات در فضای باز و سفر لذت تازه‌ای یافته و برای گذر از بحران بهداشت عمومی که تجربه کردند در حال بازگشت به‌سوی مواد غذایی ارگانیک هستند.»

کارشناسان پنتون برای گرامیداشت حس بازگشت به‌سوی طبیعت به‌سراغ این رنگ رفته‌اند که منشا آن رنگ کارمین قرمز  است که از یک سوسک کوشینال یا همان قرمزدانه به دست می‌آید.

علاوه بر ریشه طبیعی، یک مولفه روانی و عاطفی نیز در انتخاب این رنگ بسیار تاثیرگذار بوده؛ چرا که این رنگ جسارت، اعتماد‌به‌نفس و انسانیت را ترویج می‌کند و برخواسته از این دیدگاه است که چگونه فضاهای دیجیتالی جهانی شدن را تسریع کرده و به مردم اجازه می‌دهند با دیگران ارتباط برقرار کنند و همدلی خود را عمیق‌تر کنند.

رنگ سال ۲۰۲۳ میلادی همچنین غنا، گرما و قدرت طبیعت را با افق‌های بلند دنیای دیجیتال ادغام می‌کند؛ درست مانند متاورس که فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم خودمان را ابراز کنیم و به ما الهام می‌کند که این کار را با اعتماد‌به‌نفس و شجاعت انجام دهیم.

آخرین اخبار گردشگری را از «رسانه قطبنما» دنبال کنید. 

مطالب مرتبط